De wereld om ons heen verandert continu. Om relevant te blijven voor je bestaande publiek en om nieuw publiek aan te spreken, moet je je aanbod blijven ontwikkelen. Nieuwe producten, diensten en projecten die slim inspelen op echte behoeften van echte mensen. En die passen binnen jouw missie en helpen om je culturele en maatschappelijke doelen te bereiken. Art-up kan je helpen bij het verkennen, ontwikkelen en implementeren van nieuw aanbod.

Je missie voorop, de gebruiker centraal

Relevant zijn voor je publiek betekent ten eerste: je goed inleven in hun belevingswereld en behoeften. Dit geldt voor het bereiken van nieuwe publieksgroepen, maar net zo goed voor het blijven betrekken van bestaand publiek. Daarom staat in onze innovatietrajecten altijd jouw (gewenste) gebruiker centraal. Zo werken we aan relevant en waardevol aanbod. Dit alles natuurlijk binnen de kaders van jouw missie en doelstellingen op cultureel en maatschappelijk gebied, die we actualiseren en aanscherpen waar nodig. We werken met diverse methodes zoals customer empathy en persona’s en gaan hands-on aan de slag met je publiek.

festival-cement-2023-slumber-focus-groep

Kleine stappen, grote resultaten

De essentie van innovatie is dat je iets maakt, dat er nog niet is. Dat brengt veel onzekerheid met zich mee. De manier om hiermee om te gaan is om veel kleine ontwikkelstappen te zetten. Door slim te experimenteren leer je steeds meer over wat in de praktijk wel en niet werkt en bouw je daarop voort. Zo voorkom je dat je tijd en budget verspilt aan het uitvoeren van ideeën die toch niet blijken aan te slaan.
Art-up heeft een eigen aanpak voor stapsgewijs ontwikkelen, die gebaseerd is op Design Thinking en die goed aansluit op het culturele en creatieve veld.

roef-rooftop-festival-foto-iamkat-2-cropped

Ontwikkel je aanbod, ontwikkel jezelf

De wereld om ons heen zal blijven veranderen, dus innovatie is nooit klaar. Daarom geloven we dat organisaties – om succesvol te zijn én te blijven - zich moet blijven ontwikkelen. In onze trajecten werken we daarom niet alleen aan de ontwikkeling van een product of dienst, maar leren we de deelnemers ook kennis en vaardigheden aan om te innoveren. Zodat jouw organisatie in de toekomst ook zelfstandig aan de slag kan met innovatievraagstukken.

art-up-incubator-2023-foto-fluer-cropped-1408x-2

Innovatietrajecten passend bij jouw uitdagingen

Al onze trajecten zijn maatwerk, omdat we geloven dat iedere organisatie en iedere situatie uniek is. We bieden korte trajecten aan, waar je in een sprint aan de slag gaat met een specifieke doelgroep of een urgent vraagstuk, maar ook lang lopende trajecten waarin we je hele aanbod onder de loep nemen. En alles er tussenin. Ook kunnen we je helpen om in een verkennende sessie de kansen en uitdagingen van jouw organisatie in kaart te brengen.

Ga je voor optimalisatie of voor radicale vernieuwing?

Bestaande organisaties hebben vaak de neiging om vooral bezig te zijn met het optimaliseren van hun bestaande aanbod en processen. Dat is ook goed en belangrijk, want wat je niet bijhoudt gaat achteruit. Maar een echt toekomstgerichte organisatie zou ook bezig moeten zijn met meer radicale vernieuwing. Echte innovatie en zelfs transformatie vraagt om het kunnen loslaten van het verleden en open nadenken over wat de toekomst kan brengen. Dat vraagt om de juiste vaardigheden, maar ook om voldoende diversiteit in je team en een cultuur van veiligheid en zelfstandigheid. Wat niet wil zeggen dat het allemaal groot of moeilijk hoeft te zijn, je kunt er gewoon morgen mee aan de slag.

Nieuwsgierig geworden naar Art-up?

Benieuwd wat Art-up voor jouw organisatie kan doen? We plannen graag een vrijblijvende kennismaking met je in.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang regelmatig updates over Art-up, nieuws uit het werkveld en inspiratie rondom innovatie.